השתלת עצם אחרי עקירה

המטרה של רפואת השיניים היא לשמור על השיניים שלנו בריאות למשך שנים רבות. אך במקרים בהם אין מנוס, רופא השיניים יאלץ לעקור שן. להשאיר את האזור ללא שן הוא מצב לא רצוי שכן הוא משפיע על קשת השיניים כולה וגם כמובן, על האסתטיקה של הפנים. השתלת שיניים היא הפתרון הטוב ביותר במקרים של אובדן שן. אך מה עושים כאשר העצם באזור לא יכולה לתמוך בשתל דנטלי? הפתרון הוא השתלת עצם.

למה עצם הלסת זקוקה להשתלה? מה קורה לעצם אחרי עקירת שן?

אנחנו נוטים לחשוב על עצמות כעל איברים קשיחים ושוכחים שמדובר ברקמה חיה המגיבה לשינויים. עצמות הלסת יכולות להיספג, להיחלש ולסבול ממגוון מצבים המשפיעים על בריאותן. אחד הגורמים המשפיעים על עצמות הלסת הוא אובדן שן. כאשר חסרה שן בלסת בשל עקירתה הגוף מגיב למחסור בעומסי לעיסה וחוסך משאבים על ידי ספיגת העצם. למעשה, התהליך מתחיל מיד לאחר אבדן השן. אך כדי להשתיל שתל דנטלי יש צורך בנפח לסת שיוכל להחזיק את השתל. ספיגת העצם עשויה לגרום למצב בו אין מספיק מקום בלסת בשביל שתל דנטלי ולכן מבצעים השתלת עצם.

כיצד מבצעים השתלת עצם לאחר עקירה?

השתלת עצם מבוצעת בכמה שיטות, הנפוצות ביותר כוללות שימוש בעצם גרגירית (ממקור עצמי או מלאכותי) ושימוש בבלוק עצם. התהליך כולל החדרת החומר המושתל אל המכתשית הנוצרת לאחר העקירה. מדובר על תהליך עדין הדורש מיומנות גבוהה מרופא השיניים. עיקר ההבדל בהשתלת עצם לאחר עקירה נעוץ דווקא בתזמון של ההשתלה:

  • שימור רכס – פעולה הנעשית מיד לאחר עקירת השן כדי לשמור על איכות העצם לקראת שתל דנטלי עתידי. במקרה זה מדובר על טיפול מונע כדי להכין את העצם להשתלה בעתיד.
  • אוגמנטציה מושהית – במקרים בהם לא נעשה שימור רכס מיד אפשר לעשות את ההליך בכל זאת ולעבור השתלת שיניים שבועות או חודשים אחרי העקירה. יש לציין שככל שהזמן עובר, העצם נספגת יותר ויותר ולכן הסיכוי לכל שיהיה צורך בהשתלה מורכבת עולה.
  • אוגמנטציה בשילוב השתלת שיניים – במקרים בהם חוסר העצם קל ישנה אפשרות של השתלת שיניים מיד לאחר השתלת העצם. העיבוי במטופלים אלו מינורי, תחליף העצם משמש לצורך תמיכה קלה בשתל הדנטלי.

באילו מקרים השתלת עצם מיד לאחר עקירה אינה אפשרית?

במצב אידיאלי, גובה ועובי עצם הלסת מספק כדי לעשות השתלת שיניים מיד לאחר העקירה. אך עבור מטופלים להם מבנה שלא מאפשר זאת וכאשר הרופא ירצה ראשית לוודא שעצם הלסת מתאחה והשתלה אכן הצליחה הוא ימליץ להמתין. ההמתנה היא בין שישה לתשעה חודשים בדרך כלל, בזמן זה העצם מתאחה והשתל הופך להיות חלק בלתי נפרד ממנה. רק לאחר מכן מבצעים השתלת שיניים. הסיבות לביצוע ההשתלה בשני שלבים מגוונות למשל מטופלים עם דלקת באזור השן, מטופלים בהם ישנו חשש לריפוי לא מוצלח (חולי סוכרת למשל, מעשנים וכד') וכאשר העצם הטבעית לאחר העקירה לא מאפשרת אחיזה מתאימה בשתל.

מה האלטרנטיבות להשתלת עצם לאחר עקירה?

מי שעתיד לעבור עקירת שן חשוב שיקבל את כל המידע הן לגבי השתלת עצם והשתלת שיניים עם שתל סטנדרטי והן לגבי האלטרנטיבות הקיימות. מטופלים שלא מעוניינים או לא יכולים לעבור השתלת עצם מסיבות שונות יכולים להיעזר בשיטות אחרות להשתלת שיניים. השיטות הללו כוללות למשל שימוש בשתלים קצרים, השתלת שיניים בזאלית ועוד. לכל שיטה היתרונות והחסרונות שלה וחשוב לתת עליהם את הדעת יחד עם רופא השיניים שיוכל להסביר, לענות על שאלות ולהציע את הפתרונות הטובים ביותר לכל מטופל באופן אישי ובהתאם לצרכיו.